söndag 23 februari 2014

Veta mer om Oves personlighet

Idag hade vi första diskussion om romanen. alla hade sina lappar med sina tankar, vi pratade med varandra rund ett bord och vi hade fika under diskussion.

Vi praatde om Oves barngdom och vad hände när han blev ensam. Jag berättade om Ove när han kallades Tjuv i sin arbetsplats, men det var inte viktig för honom. Hans pappa lärde honom om man inte gör ett misstag behöver inte vara orolig, därför det var inte så viktig till honom. Jag tror att hans pappa hade rätt eftersom direktören fattar att den var inte han som tog pengarna.

I diskussionen alla hade roliga tankar. När andra pratade om sina tankar, det var några av de intresserade mig, till exempel när Thwe Thwe Oo sa att hennes pappa är nästan som Ove. Hennes pappa vill inte lyssna på andra åsikter och han har sista ordet.


Jag tycker att sådan diskussion är bra till båda träna prata och läsförståelse. När vi pratade med varandra, jag fattar att jag förstår fel några delar av boken. Det var bra att höra vad andra tycker om Ove.

1 kommentar:

  1. Jag blev imponerad av när du diskuterade kring händelsen i boken när Ove kallas för tjuv. Det var intressant hur Oves pappa lärde honom att göra "rätt". Precis som du skriver kan man nog säga att pappans sätt var bra eftersom direktören trodde Oves goda sinnelag (att Ove ville göra gott). Jag tycker också, precis som du, att det var intressant att höra allas tankar om Ove :)

    SvaraRadera