söndag 16 februari 2014

Träffa nya personer

Idag har vi skrivit igen en dialog, om andra kapitlet. Det handlar om en ny familj som har flyttat till Oves område, en man, en gravid kvinna med två sina flickor. Ove träffar Pravaneh I den här kapiltet.

Jag var med Adrian, Thwe Thwe Oo och Lidya, en rolig grupp. Vi skrev en dialog med varandra och väljade att vem som vara Ove eller Prvaneh och vidare. Sedan gick vi i ett annat klassrum och övade sina roller med hjälp av Stina, hon hjälpte oss mycket med uttal.

Den här gången blev lite lättare, idag användade vi vardaligligt uttal t ex vi sa "de" iställe "det"..., med mer träna på den vi kan prata liksom en svensk, det är viktigaste sak, tror jag.

Jag tror att Ove är en petig man som vill göra allt med ordning. Han tycker att de som är inte samma honom, de är idiota. Men han har fick nya granar, jag tror att den nya familj kan indirekt hjälpa honom att byta sitt liv och kommer ut ur sin ensamhet.

  
Den sätt är bästa att man kan lära sig med. Tidigare böcker var svårt att förstår, jag kunde inte fatta på riktig men när vi skriver med varandra och spela den, jag vet vad handlar om boken eller vad händer i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar