tisdag 11 februari 2014

Lite om mig

Jag heter Leila och jag kommer från Afghanistan. Jag har kommit till Luleå för 1 år och 8 månader sedan och jag börjat lära mig svenska efter nästan 3 månader. Jag tycker att språket är första och viktigaste sak som man kan ta kontakt med andra, annars livet bli svårt.
Dari är mitt mothersmål men jag kan persiska, svenska och lite engleska. Nu håller jag på svenska och engleska.

 I hemma talar vi dari, men jag läser böcker på persiska och talar jag med mina vänner på persiska.

Här i skolan har lärt mig svenska och engleska och jag vill lära de väldig bra. Jag brukar titta på svensk TV det är bra för att jag kan förstå hur kan jag prata eller hur ett ord kommer i en mening, men tidningen, läser jag på mitt språk, det blir tråkig på svenska(till mig).

Jag tror att det är bra om man läser svenska novellar, den som vi gör i skolan, lära nya ord. Det bli toppen om man har några svenska vänner.


Jag skriver på svenska när jag göra mina uppgifter eller när jag chatta med mina vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar