söndag 9 mars 2014

Visa intresse utan att säga ens ett ord

Idag pratade vi om nästan  40 sidor av boken och få vi  veta mer om Ove. Vi hade två gäster också, Sfis rektor och Vuxenutbildnings rektor. De satt och bara hörde vad vi har sagt.

Vi var så många idag, vi pratade mycket om oves fru, Sonja. Vi diskuterade  att hur de träffades med varandra  och varför Sonja valde Ove. Några av oss tänkte att kanske Sonja var inte kär i Ove  eftersom de hade inte samma tankar och hon valde honom bara för att Ove var samma som hennes pappa. 

Jag pratade om Sonijas skäl för val Ove. Hon tyckte att Ove trodde på rättvis och moral utan att tänker på att fick medalj eller diplom och hon tänkte att ingen annan man åker fel tåg tre månader bara för att sitta brevid en kvinna och lyssna på henne.

På sist av diskussion pratade vi om hur Ove räddae en person som hoppade i härnvägen och är Ove en hjälte eller inte.

När har jag börjat läsa boken, tyckte jag att Ove är en tjatig människa som aldrig blir nöjd, men nu min åsikt är förändras. Ove är snäll men han kan inte visa den.




4 kommentarer:

  1. Jag tycker att alla människor har både sidan som svårt och vit. Det beror på dem att vill bete sig eller visa sidan till andra personer. Ove väljer att visa svart sidan så många personer tror att han inte är bra. Jag tror att Sonja förstår sin man därför att hon väljer honom.

    SvaraRadera
  2. Jaså, jag håller med dig. Då ska vi känna till mer och mer Ove.
    Men den stora skillnad mellan man och kvinna är det som hur man tänker på och vad man ska göra när en romantisk kärlek kommer.
    Men du är en mycket romantisk kvinna, tror jag. Du förväntar att allting skulle bli väl. Du hopps alla blir lycklig.
    Då ska vi se, framtid bättre eller sämre ska Ove bli. : )

    SvaraRadera
  3. Ja Leila vi diskuterade mycket om Ove och hur svårt han har att visa sina känslor. Jag minns att Tulay sade att han vill visa många positiva sidor, men han kan inte. Sonja förstod kanske Ove, när Ove visade henne på sitt sätt. Men nu när Ove är ensam, hur ska någon annan människa någonsin kunna förstå Ove?

    SvaraRadera