lördag 22 mars 2014

En hjälpsam man

Idag diskuterade vi om Ove. under nästan 40 sidor läste vi om hur Ove försokte att ta livet av sig igen. Prvaneh bad Ove att hjälpa henne om övningkörning och Ove tackatde ja.

Jag berättade att varför Ove försöker att ta livet av sig. Sonja och Ove var tillsammans en lång tid med varandra. Sonja var den enda person som Ove hade i sitt liv och han älskade henne. Nu är hon dör, och han vet inte hur han kan leva utan Sonja.

Alla sa sina åsikter om romanen.  Assad pratade om att i Irak, när en kvinna ska födda ett barn, hennes man får inte att stanna i sjukhuset. Han sa att han var tvungen att sttana i sin bil när hans fru var i sjukhuset . Fatima och Thwe Thwe Oo pratade om medecin och skillnaden mellen medicinanvändning i Sverige och andra länder.


När diskussionen blev klart, fyllde vi tidslinjen som vi började tidigare. På sist pratade vi om vad kommer att hända i resten av romanen och kan Parvaneh hjälpa Ove eller inte.

3 kommentarer:

  1. Återigen en intressant fredag. Jag visste inte att inte mannen fick följa med sin kvinna in på sjukhuset i Irak. Jag tänkte att de kanske bara gällde själva rummet där förlossningen sker. Det lärde mig också skillnaden mellan en bra och en dålig läkare enligt Hatice och Thwe Thwe O. En bra läkare skriver ut mycket medicin sade de båda. Eller de sade att uppfattningen är sådan i deras hemländer och menade att den uppfattningen skiljer sig från hur de uppfattar svenska läkare.

    SvaraRadera
  2. Jag har rättat dina reflektioner. Klicka på responsmappen på min blogg, tanka ner din text och redigera dina blogginlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Stina jag ska rätta min text och publicera den.

      Radera