onsdag 21 maj 2014

Debattera med aktuella argumenter

Vi har jobbat och tränat med argument och hur man kan debattera, under tre veckor. Läraren lärde oss hur kan vi skriva fakta argument. Första vecka delade vi på olika grupper med olika ämne. Varje grupp hade sitt ämne och alla bor hitta och skriva aktuella och fakta argumenter. Med hjälpen av filmen ”the great debatters” kunde vi förstå hur kan vi debattera.

Under den tre veckor försökte vi hitta fakta information om vårt ämnes grupp. Förut jobbade vi med argument också, men det var lite annorlunda. Vi skrev argument bara om våra tankar och åsikter. Men den här gången bor vi hitta aktuell information och detektera dem med hjälp av deras källor. Det var mycket lärande för mig.

Jag känner mig nöjd om mina insatser under lektion, vi kunde jobba i en grupp och konsultera med varandra om texter och hjälpte varandra att skriva på bra sätt.

Hela lektionen var rolig och bra. Den roligaste del var när de andra grupperna debatterade och alla försökte att övertyga varandra om att just de hade rätt. Det var nästan som en tävling och alla ville vinna. Det var mycket roligt.

Om jag vill göra om debatten, vill jag inte ändra på nånting. Jag vill inte debattera ensam med ingen grupp. Det är ett bra ide att jobba med grupp, man kan få råd av varandra.  Det var lite svårt at hitta material på internet men läraren hjälpte oss.

Lektionen var mycket lärande för mig. Nu vet jag om man vill övertyga andra, det är bättre om man har ett faktum argument, inte bara personlig åsikt. Jag tror att min insats var bra, men jag behöver mer träna på min röst när jag hålla tala.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar